در یکسال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار بوده/سیاستهای غلط مدیران بورسی و دولتی ها بورس را از کار انداخته/خروج ایران از لیست سیاه  fatf شاید پنج سال زمان ببرد

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: : آمارها حاکی از آن است در طول ۱۰ سال گذشته کمتر از ۳ میلیارد دلار سالانه سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم؛ این اعداد و ارقام نشان می دهد برای جذب سرمایه های خارجی نیازمند دگرگونی‌های عظیمی در حوزه رفع تحریم‌ها، تنش زدایی و اتخاذ سیاست های درست تامین کننده ثبات اقتصادی و پایداری و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران حداقل برای یک تا دو دهه آینده هستیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد وحید شقاقی شهری کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با راداراقتصاد در خصوص مولفه های مورد نیاز و اثرگذار در سرمایه گذاری در اقتصاد ایران گفت: به دلیل تحریم ها و سوء تدابیر مسوولین دردهه های گذشته تا کنون، میزان سرمایه گذاری درکشور بسیارکاهش یافته است به طوری که می توان گفت در طی یکسال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کمتر از یک و نیم میلیارد دلار بوده است که رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود.
وی در این باره یادآور شد: آمارها حاکی از آن است در طول ۱۰ سال گذشته کمتر از ۳ میلیارد دلار سالانه سرمایه‌گذاری خارجی داشته‌ایم؛ این اعداد و ارقام نشان می دهد برای جذب سرمایه های خارجی نیازمند دگرگونی‌های عظیمی در حوزه رفع تحریم‌ها، تنش زدایی و اتخاذ سیاست های درست تامین کننده ثبات اقتصادی و پایداری و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران حداقل برای یک تا دو دهه آینده هستیم.
وحید شقاقی شهری یادآور شد: لازم به ذکر است که ایجاد اطمینان در سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری خارجی فرآیندی طولانی است بنابراین به سرعت انجام نمی‌گیرد؛ حتما دولت باید زیر ساخت ها و الزامات لازم این حوزه را فراهم کند در غیر این صورت نمی توانیم روی جذب سرمایه خارجی حساب باز کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی معتقد است: در صورتی که سرمایه های خارجی راهی ایران نشوند با اتخاذ سیاست های اصولی و درست شاید بتوانیم بخشی ازسرمایه ایرانیان خارج از کشور را به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی وارد کشور کنیم با توجه به اینکه ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های قابل توجهی دارند؛ البته این موضوع هم وابسته به گشایش های سیاسی و سیاست خارجی است.
وی درباره تامین مالی از طریق بورس نیز گفت: بورس می تواند یکی ازگزینه های مناسب تامین مالی بنگاه های تولیدی باشد اما متاسفانه سیاستهای غلط مدیران بورسی و دولتی ها بورس را از کار انداخته و مانع تامین مالی تولید ازطریق بورس شده اند. بی شک تامین مالی فعالیت های مولد باید از کانال بورس به صورت برنامه محور دنبال شود.

وحید شقاقی شهری در خصوص تامین مالی تولید از طریق مولدسازی داروهای دولت نیز گفت: مولد سازی دارایی های دولت که در دولت سیزدهم نیز دنبال شد می تواند سرمایه ای برای بخش های مهم تولید کشور ایجاد کند اما متاسفانه توزیع رانت ازاین محل نیز مولد سازی دارایی ها را زیر سوال برده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و استاد اقتصاد در خصوص سایر راه های تامین مالی بخش های مولد و توسعه زیر ساخت های مورد نیاز کشور گفت: علی رغم اینکه مردم ایران دارایی و ثروت راکد قابل توجهی دارند به دلیل بی ثباتی اقتصادی ونداشتن دور نمای روشنی از آینده اقتصاد کشور دارایی های راکد وارد چرخه اقتصاد نمی شوند. زمانی دارایی مردم ایران به بخش های مولد تزریق می شود که مسیر پیش روی اقتصاد ایران روشن باشد.
وی در این باره بیان داشت: تا زمانی که فضای پرریسک بر اقتصاد و سیاست خارجی کشور حاکم است مردم سرمایه های خود را وارد چنین فضایی نمی کنند، پس دولت محترم باید متوجه این واقعیت مهم باشد که عبور از فضای پرریسک الزامات خاص خود را دارد که باید مهیا شود.
وی درخصوص پیوستن به اف ای تی اف نیز گفت: درصورتی که ایران مایل به پذیرش اف ای تی اف باشد باز هم فرآیند طولانی درپیش رو خواهیم داشت به این معنا که فرایندهای داخل کشورباید طی شود؛ بعد از فاز مذاکره خارج کردن ایران از لیست سیاه چندین سال زمان می برد تا ایران را در منطقه خاکستری قرار دهند؛ پس خروج ایران از بلوک سیاه و قرار گرفتن در بلوک خاکستری شاید ۵ سال زمان ببرد؛ لذا این گونه نیست که احساس کنیم همین که دولت شروع به گفتگو و مذاکره کرد به نتیجه می‌رسیم.
وحید شقاقی شهری معتقد است: هر چه زودتر باید به سمت رفع تحریم ها ومذاکره برویم؛ هر چه قدر زمان بگذرد به زیان ماست. اگر به خاطر داشته باشید همه گمان می کردند دولت آقای روحانی و شخص آقای ظریف نهایتا ظرف ۳ تا ۶ ماه به نتیجه می‌رسند اما روند مذاکرات تا انعقاد برجام بیش از دو سال به طول کشید؛ پس رسیدن به توافق زمان بر است لذا نباید زمان از دست بدهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: جدای از موضوع لغو تحریم که بسیار مهم است اصلاحات اقتصادی داخلی نیز اولویت مهمی است. دولت باید در راستای مبارزه با فساد، توزیع رانت و بهبود محیط کسب و کار و ایجاد ثبات دراقتصاد و سیاست خارجی بسیار تلاش کند.
وی افزود: بسیاری از سیاست های داخلی عامل بی ثبات کننده محیط اقتصاد کلان هستند؛ پس فارغ از مسائل بین‌المللی خودمان به فضای بی‌ثباتی در داخل کشور دامن زده‌ایم در حالی که نیازمند اقدامات و اصلاحات ساختاری اساسی هستیم اگر خواهان جذب سرمایه و رشد اقتصادی کشور به معنای واقعی هستیم.

۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 60094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha